Tuesday, March 27, 2012

ဖတ္စရာ မွတ္စရာ (၁၁)

ပညာပြါးေၾကာင္းခုနစ္ပါး
(၁) ပရိပစၦနကထာ - 
ပညာရွိတုိ႔ထံ အဖန္ဖန္ေမးျမန္းျခင္း
(၂) ၀တၳဳ၀ိသဒကိရိယာ - 
ကုိယ္တြင္းကုိယ္ပ ႏွစ္ဌာနလုံးေသာ၀တၳဳတုိ႔ကုိ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ရျခင္း။
ဆံပင္ ေျခသည္းလက္သည္း မုတ္ဆိတ္က်င္စြယ္တုိ႔ ရွည္လ်ားျခင္း
တကုိယ္လုံးမွာ အတြင္းဓာတ္ ေတာင့္တင္းခုိင္မာေနျခင္း
ေခၽြး ေၾကးေညွာ္ထူထပ္ျခင္းတည္းဟူေသာ ကုိယ္တြင္းမစင္ၾကယ္မႈ မရွိေစရ။
အ၀တ္အစား ေဟာင္းႏြမ္းကာ မေကာင္းေသာအနံ႔နံေစာ္ျခင္း၊ 
အိပ္ရာေနရာတုိ႔၌ အမႈိက္သရုိက္ထူထပ္ျခင္းတည္းဟူေသာ
ကုိယ္ပမစင္ၾကယ္မႈမ်ားလည္း မရွိေစရ။
ကိုယ္တြင္းကုိယ္ပ ႏွစ္ဌာန မစင္ၾကယ္မႈ ရွိေနေသာအခါ
ျဖစ္ေပၚေသာပညာမွာလည္း အညစ္အေၾကးထူထပ္ေသာ 
မီးခြက္ မီးစာ ဆီတုိ႔မွျဖစ္ေသာ မီးေတာက္သည္ မၾကည္လင္သကဲ့သုိ႔
မၾကည္မလင္ မစင္မၾကယ္သာျဖစ္လာ၏။
အညစ္အေၾကးကင္းစင္ေသာ မီးခြက္ မီးစာ ဆီတုိ႔မွ ျဖစ္ေသာ
မီးေတာက္သည္ ၾကည္လင္စင္ၾကယ္သကဲ့သုိ႔ 
ၾကည္လင္စင္ၾကယ္ထြန္းပေသာ ပညာဥာဏ္ျဖစ္ေပၚလာေအာင္
ကုိယ္တြင္းကုိယ္ပ ႏွစ္ဌာန၀တၳဳတုိ႔ကုိ စင္ၾကယ္ေစရမည္ဟုဆုိလုိသည္။

(၃)
ဣၿႏၵိယသမတၱပဋိပါဒနာ
သဒၶါစေသာဣေၿႏၵတုိ႔ ညီမွ်ေအာင္ျပဳျခင္း
သတၱ၀ါတုိ႔သႏၱာန္၌ စိတ္ေစတသိက္တုိ႔ကုိ စုိးအုပ္ေနေသာ
ဣေျႏၵတရားငါးပါးရွိသည့္အနက္ သဒၶိေျႏၵက အားႀကီးေနလွ်င္
အျခားဣေၿႏၵေလးပါးတုိ႔သည္ အားနည္းၾကသျဖင့္ 
၀ီရိယိေျႏၵကလည္း 
မိမိ၏တာ၀န္ျဖစ္ေသာ ခ်ီးေျမွာက္အားေပးျခင္းကိစၥကုိ မရြက္ေဆာင္ႏုိင္။ 
သတိေျႏၵကလည္း အာရုံထင္ေစျခင္းကိစၥကုိ မရြက္ေဆာင္ႏုိင္။
သမာဓိေျႏၵကလည္း မပ်ံ႕လႊင့္ျခင္းကိစၥကုိ မရြက္ေဆာင္ႏုိင္။
ပညိေျႏၵကလည္း သိျမင္ျခင္းကိစၥကုိ မရြက္ေဆာင္ႏုိင္။
သုိ႔ျဖစ္၍ သဒၶိေျႏၵလြန္ကဲေနလွ်င္ ထုိလြန္ကဲေနေသာ သဒၶိေျႏၵကုိ
အညီအမွ်သာျဖစ္ရမည့္တရားသေဘာကုိ ဆင္ျခင္ျခင္းျဖင့္ေသာလည္းေကာင္း၊
သဒၶိေျႏၵမ်ား အားရွိေစမည့္နည္းကုိ ႏွလုံးမသြင္းျခင္းျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ 
ယုတ္ေလွ်ာ့ေအာင္ ညီမွ်ေအာင္ အားထုတ္ရာ၏။

အကယ္၍ ၀ီရိယိေျႏၵအားႀကီးေနျငားအံ့။
ထုိအခါ သဒၶိေျႏၵသည္ မိမိ၏ဆုိင္ရာ ၾကည္ညိဳဖြယ္၀တၳဳ၌ 
သက္၀င္ၾကည္ညိဳျခင္းကိစၥကုိ မရြက္ေဆာင္ႏုိင္။
အျခားဣေျႏၵမ်ားလည္း မိမိတုိ႔ဆုိင္ရာကိစၥတုိ႔ကုိ မရြက္ေဆာင္ႏုိင္ၾက။
သုိ႔ျဖစ္၍ ကုိယ္စိတ္ႏွစ္ပါး ၿငိမ္းေအးစြာထားသင့္သည့္သေဘာကို
ထင္စြာပြါးမ်ားျခင္းျဖင့္ ထုိလြန္ကဲေသာ၀ီရိယိေျႏၵကုိ ယုတ္ေလွ်ာ့ေစရာ၏။
ဤနည္းအတုိင္း အျခားဣေျႏၵုတို႔မွာလည္း တပါးတပါးအားရွိေနခဲ့ေသာ္
က်န္ေသာဣေျႏၵတုိ႔ မိမိတုိ႔ဆုိင္ရာကိစၥကုိ မရြက္ေဆာင္ႏုိင္ဟူ၍ သိအပ္၏။

ဤဣေျႏၵတုိ႔ညီမွ်ေစေသာအရာ၌ အထူးအားျဖင့္
သဒၶါႏွင့္ပညာတုိ႔၏ ညီမွ်ျခင္းကုိလည္းေကာင္း၊
သမာဓိႏွင့္၀ီရိယတုိ႔၏ ညီမွ်ျခင္းကုိလည္းေကာင္း၊
ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းတုိ႔ ခ်ီးမႊမ္းၾကကုန္၏။

သဒၶါတရားအားႀကီး၍ ပညာတရားနည္းပါးေသာသူသည္ 
အခ်ီးႏွီးေသာၾကည္ညိဳျခင္းျဖင့္ ၾကည္ညိဳေနတတ္၏။
ၾကည္ညိဳဖြယ္၀တၳဳဟုတ္မဟုတ္ကုိ သိျမင္ႏုိင္ေသာပညာတရား အားနည္းေနသည့္အတြက္
ၾကည္ညိဳဖြယ္မဟုတ္ေသာအရာ၌ ၾကည္ညိဳေနတတ္၏ဟု ဆုိလုိသည္။

ဘုရားတရားသံဃာ အစစ္မဟုတ္သည့္အရာတုိ႔ကုိ
ဘုရားစစ္ တရားစစ္ သံဃာစစ္ဟူ၍
ထင္ျမင္ယုံၾကည္ေနျခင္းသည္ ယုံၾကည္သည့္အတုိင္း မမွန္သည့္အတြက္
အက်ဳိးမၿပီးအခ်ီးႏွီးေသာ ယုံၾကည္ျခင္းသာ ျဖစ္၏ဟူ၍ ဆုိလုိ၏။
မိစၦာအယူရွိသူတုိ႔သည္ မိမိတုိ႔အယူမွားအတုိင္း
ဘုရားတရားဟူ၍ ထင္ျမင္ေသာအရာကုိ ၾကည္ညိဳၾက၏။ 
ထုိသူတုိ႔၏ ၾကည္ညိဳျခင္းကား သဒၶါအစစ္မဟုတ္၊ 
မိစၦာဓိေမာကၡသာျဖစ္ေၾကာင္း ေကာင္းစြာသိမွတ္ရာ၏။

ပညာတရားအားႀကီး၍ သဒၶါတရားနည္းပါးေနေသာသူသည္
လမ္းရုိးလမ္းမွန္ကုိ မေရာက္တတ္ပဲ ေကာင္းက်စ္စဥ္းလဲေသာ လမ္းဖက္သုိ႔
လုိက္မွားကပ္ေရာက္သြားတတ္၏။
ေလာက၌ ေဆးစားမွား၍ျဖစ္ေသာေရာဂါကုိ ကုစားရန္ ခဲယဥ္းသကဲ့သုိ႔
သဒၶါနည္းပါး ပညာမ်ား၍ လမ္းမွားကပ္ေရာက္ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲသူကုိ
လမ္းမွန္ေရာက္ေအာင္ ျပဳျပင္ကုစားဖုိ႔ရန္ ခဲယဥ္းလွ၏။

“ဒါနဟူသည္ ေစတနာဒါန ၀တၳဳဒါနဟူ၍ႏွစ္မ်ဳိးရွိရာ စင္စစ္မုခ်အားျဖင့္
ေစတနာကသာ ေနာင္ဘ၀၌ ေကာင္းက်ဳိးေပးႏုိင္သည္။
ပစၥည္း၀တၳဳက တစုံတရာ ေကာင္းက်ဳိးမေပးႏုိင္။
သုိ႔ျဖစ္၍ ပစၥည္း၀တၳဳကုိ လွဴေနဖြယ္မလုိ၊ 
ေစတနာေကာင္းေကာင္းထားလုိက္လွ်င္ လုိအပ္ေသာေကာင္းက်ဳိး ရႏုိင္သည္သာျဖစ္၏”
ဟူ၍ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲကာ ဒါနစေသာကုသုိလ္တုိ႔ကုိ  မျပဳပဲေနသျဖင့္
ေသေသာအခါ ငရဲသုိ႔ က်ေရာက္တတ္၏၊ 
သဒၶါႏွင့္ပညာႏွစ္ပါးစုံ မွ်တညီညြတ္မွသာလွ်င္
ၾကည္ညိဳအပ္ေသာအရာ၌သာ ၾကည္ညိဳျခင္း
ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲမႈမရွိျခင္းတုိ႔ျဖင့္ 
ေကာင္းက်ဳိးအမ်ားျဖစ္ပြါးႏုိင္သည္။

၀ီရိယႏွင့္ သမာဓိတုိ႔လည္း ညီမွ်ရမည္။ 
၀ီရိယနည္းပါး၍ သမာဓိႀကီးမားေနလွ်င္ ထၾကြအားထုတ္မႈ မရွိပဲ
သမာဓိရေအာင္ ၿငိမ္သက္စြာေနသည့္အေယာင္ျဖင့္
ေကာသဇၨေခၚေသာ အပ်င္းဓာတ္ လႊမ္းမုိး ဖိစီးျခင္းကုိ ခံရတတ္သည္။

၀ီရိယႀကီးမား၍ သမာဓိနည္းပါးေနလွ်င္လည္း တည္ၾကည္မႈ မရွိေတာ့ပဲ
အၿမဲထၾကြလုံ႔လျပဳေနေသာသူမွာ
“ရည္ရြယ္သည့္အတုိင္း အက်ဳိးမျဖစ္ခဲ့ေသာ္
ဤအလုပ္သည္ အက်ဳိးျဖစ္ေစႏုိင္မည့္အလုပ္မဟုတ္၊ 
သုိ႔ျဖစ္၍ ဤအလုပ္ကုိ စြန္႔ပစ္ကာ အျခားအလုပ္တစ္ခုခုကုိ
ျပဳလုပ္မွ သင့္ေလ်ာ္မည္” စသည္ျဖင့္
စိတ္၏ပ်ံ႕လႊင့္ျခင္း ဥဒၶစၥတရား လႊမ္းမုိးဖိစီးျခင္းကုိ ခံရတတ္သည္။

၀ီရိယႏွင့္ သမာဓိတုိ႔ကို ညီမွ်ေအာင္ အားထုတ္လွ်င္
ပ်င္းရိျခင္း ေကာသဇၨတရားလည္း ၀င္ခြင့္မရ၊ 
စိတ္ပ်ံ႕လႊင့္ျခင္း ဥဒၶစၥတရားလည္း ၀င္ခြင့္မရ၊
ႏွစ္ပါးစုံညီမွ်သည့္အတြက္ အပၸနာဟုေခၚေသာ စ်ာန္သမာဓိတရားကုိ လွ်င္ျမန္စြာ ရႏုိင္သည္။

သတိေျႏၵမူကား ပုိလြန္ေသာဟူ၍ မရွိ၊ လုိလွ်င္သာ လုိမည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ သတိသည္ စားဖြယ္ဟင္းလ်ာဟူသမွ်တုိ႔၌ ပါ၀င္ရေသာ 
ဆားႏွင့္တူ၏ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အလုံးစုံေသာ မင္း၏ အေရးကိစၥတုိ႔၌
ပါ၀င္ရေသာ အမတ္ခ်ဳပ္ႀကီးႏွင့္တူ၏ဟူ၍လည္းေကာင္း က်မ္းဂန္တုိ႔၌ ျပဆုိထား၏။

သုိ႔ျဖစ္၍ သတိကုိ အစြမ္းကုန္ထား၍ သဒၶါႏွင့္ပညာ၊ ၀ီရိယႏွင့္ သမာဓိတုိ႔ကုိ 
အညီအမွ် ပြါးမ်ားအားထုတ္ရာ၏၊ တခုခုက ပုိေနလွ်င္ အျပစ္ရွိသည္။
ဤအေၾကာင္းကုိ ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္က
သဒၶါလြန္လွ်င္ ကြန္႔သည္၊
ပညာလြန္လွ်င္ ဆြံ႔သည္၊
၀ီရိယလြန္လွ်င္ ျပန္႔သည္၊
သမာဓိလြန္လွ်င္ တြန္႔သည္၊
သတိမူက လြန္သည္မရွိဟူ၍ 
မဟာသတိပ႒ာနသုတ္နိႆယ၌ ေရးသားေတာ္မူခဲ့သည္။

၄။ ဒုပၸညပုဂၢလပရိ၀ဇၨနံ - ပညာမဲ့ေသာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔ကုိ ေ၀းစြာ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း။
၅။ ပည၀ႏၱပုဂၢလေသ၀န - ပညာရွိေသာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔ကုိ မွီ၀ဲျခင္း။
ပညာရွိေသာပုဂၢဳိလ္ကုိ မွီ၀ဲျခင္းဟူေသာ စကားႏွင့္စပ္၍
မီွ၀ဲျခင္းဟူသည္ အဘယ္သုိ႔ေသာ သေဘာျဖစ္သနည္း ဟု ေမးရန္ရွိ၏။
ပညာရွိထံ သြားေရာက္ခ်ဥ္းကပ္ကာ ေန႔ညဥ္႔မကြာ ေနထုိင္ရုံမွ်ျဖင့္
ပညာရွိကုိ မွီ၀ဲသည္မမည္။
ပညာရွိထံမွ တစုံတရာ ပညာရရွိေအာင္ ျပဳလုပ္မွ ပညာရွိကုိ မွီ၀ဲသည္မည္၏။
ေလာက၌ လူမုိက္ကုိ မမွီ၀ဲရဟူေသာ မဂၤလာတရားေတာ္အရ
လူမုိက္ထံ သြားေရာက္ေနရုံမွ်ကုိ လူမုိက္ကုိ မွီ၀ဲသည္ဟု မဆုိရေပ။
လူမုိက္ကုိ ပူးကပ္ျဖားေယာင္း ဆုံးမလုိေသာေၾကာင့္
ထုိလူမုိက္ထံ သြားေရာက္ျခင္းျဖစ္လွ်င္ မဂၤလာတရားမပ်က္စီး။…
လူမုိက္တုိ႔၏အက်င့္ အယူ၀ါဒ တစုံတရာကုိ ခံယူမွသာ
ထုိလူမုိက္ကုိ မွီ၀ဲသည္ဟု ဆုိအပ္၏။
ပညာရွိကုိ မွီ၀ဲရမည္ဟူေသာ မဂၤလာတရားအရာ၌လည္း
ပညာရွိထံ သြားေရာက္အတူေနကာမွ်ျဖင့္ ပညာရွိကုိ မွီ၀ဲသည္ဟု မဆုိရ။
ပညာရွိထံမွ တရားနည္းလမ္းရရွိေအာင္ ယူမွသာလွ်င္
ပညာရွိကုိ မွီ၀ဲသည္ဟု ဆုိအပ္၏။
သုိ႔ျဖစ္၍ ပညာရွိေသာ ပုဂၢဳိလ္ကုိ  မွီ၀ဲျခင္းဟူရာ၌ ပညာရွိပုဂၢဳိလ္တုိ႔ႏွင့္
အတူတကြ ေနရုံမွ်ျဖင့္ ကိစၥမၿပီး၊ ထုိပညာရွိထံမွ
ပညာအနည္းအမ်ား ရရွိမွတ္သားရမွသာ 
မွီ၀ဲျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းကုိ ေကာင္းစြာ မွတ္ယူအပ္၏။

၆။ ဂမၻီရဥာဏစရိယပစၥေ၀ကၡဏာ - 
နက္နဲေသာဥာဏ္၏ က်က္စားရာျဖစ္ေသာ တရားသေဘာတုိ႔ကုိ ဆင္ျခင္ျခင္း။

၇။ တဒဓိမုတၱတာ - ထုိဥာဏ္ပညာပြါးမ်ားမႈ၌ ညြတ္ကုိင္းေသာ စိတ္ရွိျခင္း။

ဖန္ဖန္ေမးမႈ၊ ၀တၳဳ စင္ေစ၊ ဣေျႏၵညီမွ်၊ ဗာလကုိၾကဥ္၊ ဥာဏ္ရွိယွဥ္မွ၊
ဆင္ျခင္နက္လွ၊ ဓိမုတၱဟု၊ 
ဥာဏပြါးေၾကာင္းခုနစ္တည္း။
(ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္)

မဟာဗုဒၶ၀င္ ပထမတြဲ