Saturday, July 23, 2011

ဒုိ႔ဘာသာ (၈၊ ၉)


ဒုိ႔ဘာသာ (၈) ၀ါလား၊ အရည္အခ်င္းလား

တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ ခန္႔ခန္႔ျငားျငား
ေလာဘ ေဒါသ ေသာကေတြကင္းစင္တဲ့မ်က္ႏွာထားနဲ႔
ဆြမ္းခံၾကြေနတဲ့ ရွင္အႆဇိသြားရာေနာက္က ဥပတိႆဆုိတဲ့သူငယ္ေလး
မသိမသာ ကပ္လုိက္သြားတယ္။

တစ္ေနရာေရာက္ေတာ့ ရွင္အႆဇိ ဆြမ္းဘုန္းေပးတယ္။
ဥပတိႆဆုိတဲ့သူငယ္ ေဘးနား အသာေလး ထုိင္ေနတယ္။

ရွင္အႆဇိလဲ ဆြမ္းဘုန္းေပးၿပီးေရာ သူသိခ်င္တာကုိ ေမးပါေတာ့တယ္။
‘အရွင္၊ အရွင့္ကုိ ၾကည့္ရတာ အေတာ္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈရွိတယ္၊
ဒီေတာ့ အရွင့္ရဲ႕ သႏၱာန္မွာ တရားထူးရွိမယ္လုိ႔ ယူဆတယ္၊
အဲ့လုိ တရားထူးမ်ား ရွိလုိ႔ သိထားတယ္ဆုိရင္ ေျပာျပ ေဟာျပစမ္းပါ’ တဲ့။

ဒီေတာ့ ရွင္အႆဇိ က
ငါက ရွည္ရွည္ေ၀းေ၀း မေျပာျပတတ္ဘူး။ တုိတုိပဲ ေျပာျပတတ္တယ္။
ရွည္ရည္ေ၀းေ၀းသိခ်င္ရင္ေတာ့ ငါတုိ႔ဆရာ ေဂါတမရွိတယ္။
သူ႔ဆီကုိ သြားေမးပါလုိ႔ ေျပာတယ္။

အရွင္ေျပာတတ္သေလာက္ တုိတုိသာ ေျပာပါလုိ႔ ေျပာေတာ့
ရွင္အႆဇိ က
ေယဓမၼာ ေဟတုပၸဘ၀ါ၊
ေတသံ ေဟတုံ တထာဂေတာ အာဟ စတဲ့ဂါထာေလးကုိ
တုိရွင္းလုိရင္း သူသိသေလာက္ ေဟာျပပါတယ္
အဓိပၸါယ္က
“အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ဳိးျဖစ္” ပါဘဲ။
ဒါေလးၾကားလုိက္တာနဲ႔ ခ်က္ခ်င္း အလင္းရသြားတယ္။
ေသာတာပန္ျဖစ္သြားတယ္။

ဒါနဲ႔သူ႔သူငယ္ခ်င္း ေကာလိတကို လုိက္ရွာၿပီး ျပန္ေျပာျပတယ္။
သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူလဲ ေသာတာပန္ျဖစ္သြားတယ္။

ေနာက္ပုိင္းေတာ့ ဘုရားရွင္နဲ႔ေတြ႔ၿပီး ရဟႏၱာေတြျဖစ္သြားတယ္။
ရွင္သာရိပုတၱရာ၊ ရွင္ေမာဂၢလာန္လုိ႔ ထင္ရွားလာၿပီး
ဘုရားရွင္က သူ႔ရဲ႕ ညာလက္ရုံး၊ ဘယ္လက္ရုံး
အဂၢသာ၀က (အႀကီးဆုံးတပည့္ႀကီးႏွစ္ဦး) ရာထူးကုိ ခန္႔အပ္ပါတယ္။

စဥ္းစားမိတာေလး ေျပာၾကည့္ခ်င္တယ္။
ဒီေနရာမွာ ရွင္သာရိပုတၱရာ၊ ရွင္ေမာဂၢလာန္တုိ႔ ဆရာက
ရွင္အႆဇိျဖစ္တယ္။
ရွင္အႆဇိဆုိတာက ပထမဦးးဆုံးရဟန္းေဘာင္ေရာက္လာတဲ့
ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦး (ရဟန္းငါးပါးအုပ္စု) ထဲက တစ္ပါးအပါအ၀င္ျဖစ္တယ္။
ရွင္အႆဇိ က ရဟန္းသက္ ၀ါအေနအားျဖင့္ ႀကီးရုံမွ်မကဘဲ
ရွင္သာရိပုတၱရာ၊ ရွင္ေမာဂၢလာန္တုိ႔ရဲ႕ ဆရာလဲ ေတာ္ခဲ့တယ္။

ဒါေပမဲ့
ဘုရားရွင္က ရာထူးေပးတဲ့ေနရာမွာ ၀ါႀကီးတဲ့ ဆရာျဖစ္တဲ့ ရွင္အႆဇိကုိ
ႀကီးတဲ့ရာထူးမေပးပါဘူး။ တပည့္ျဖစ္တဲ့ ၀ါငယ္တဲ့
ရွင္သာရိပုတၱရာ၊ ရွင္ေမာဂၢလာန္တို႔ကုိ ႀကီးတဲ့ရာထူးေပးခဲ့ပါတယ္။
ဒါကုိ ၾကည့္ရင္ ဘုရားရွင္က အသက္ႀကီးတာထက္
အရည္အခ်င္းရွိတာကုိ ပုိ ဦးစားေပးေၾကာင္း ထင္ရွားပါတယ္။
ထား။

ေနာက္ပုိင္းေတာ့ ဘုရားရွင္သာသနာေတာ္မွာ
ရွင္မဟာကႆပ၊ ရွင္အာနႏၵာ၊ ရွင္အႏုရုဒၶါ၊ ရွင္ဥပါလိ စသျဖင့္
ရဟႏၱာတပည့္ႀကီးေတြ ထြန္းကားလာပါတယ္။

ဘုရားရွင္သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ (၄၅) ႏွစ္တာကာလအေတာအတြင္း
ဘုရားရွင္သာသနာ ေနလုိ လလုိမက
ေနထက္လထက္ကုိ ထြန္းကားလာပါတယ္။

မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈ - ခု (ဘီစီ ၅၄၄) ကဆုန္လျပည့္ အဂၤါေန႔
(သက္ေတာ္ ၈၀ အ႐ြယ္)
ကုသိနာ႐ုံျပည္၊ အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္မွာ ဘုရား႐ွင္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူတယ္။

အ႐ွင္မဟာကႆပမေထရ္ႀကီးက ေနာက္ပါ ရဟန္း ၅၀၀ နဲ႔အတူ
ျမတ္စြာဘုရားကုိ ဖူးေမွ်ာ္ဘုိ႔ ပါ၀ါျပည္မွ ကုသိနာ႐ုံသုိ႔အသြားလမ္းခရီးမွာ
ကုသိနာ႐ုံက ပါ၀ါျပည္သုိ႔လာတဲ့ တကၠဒြန္းတစ္ေယာက္နဲ႔တုိးတယ္။
တကၠဒြန္းထံမွ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံကြယ္လြန္ေတာ္မူေၾကာင္း သိရေတာ့
သံဃာအမ်ားစု ၀မ္းနည္းပက္လက္ျဖစ္ၿပီး ငုိေၾကြးၾကတာေပါ့။

ဒါေပမဲ့သုဘဒ္လုိ႔ေခၚတဲ့ရဟန္းႀကီးကေတာ့
ငါ့ရွင္တုိ႔၊ ဘာ၀မ္းနည္းစရာ႐ွိတုန္း၊ ရွင္ႀကီးေဂါတမ ႐ွိတုန္းက
ဟုိဟာမလုပ္နဲ႔၊
ဟုိမသြားနဲ႔၊
ဒီလုိမစားနဲ႔၊
ဒီကုိ မသြားနဲ႔ နဲ႔ စည္းကမ္းေတြ မ်ားလုိက္တာ။
အခုေတာ့ ငါတုိ႔ေနခ်င္သလုိေနလုိ႔ရၿပီ။
လြတ္လပ္ေရး အျပည့္အ၀ရၿပီလုိ႔ ေျပာဆုိၿပီး
၀မ္းမနည္းတဲ့အျပင္ ၀မ္းေတာင္သာေနလုိက္ေသးတယ္။

သုဘဒ္ရဟန္းႀကီးေျပာတဲ့စကားကုိ ႐ွင္မဟာကႆပႀကီးၾကားေတာ့
မသူေတာ္တရား မျပန္႔ပြါးမီ
သူေတာ္ေကာင္းတရား မေပ်ာက္ပ်က္မီ
ဘုရားရွင္ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြကို
စုေပါင္း႐ြတ္ဖတ္သဂၤါယနာတင္ရရင္ ေကာင္းမွာပဲ လုိ႔
ေတြးမိၿပီး
ဘုရား႐ွင္ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီး ၃ - လအၾကာ
မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈-ခု၊ ၀ါေခါင္လျပည့္ေန႔မွာ
ရဟႏၱာမေထရ္ ၅၀၀ နဲ႔အတူ
ပထမဆုံးအႀကိမ္ စုေပါင္းရြတ္ဖတ္တဲ့ ပထမသံဂါယနာပြဲကုိ က်င္းပျဖစ္ခဲ့တယ္။

ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဓမၼနဲ႔၀ိနယကုိ
အုပ္စုသုံးစုခြဲတယ္။
ျပန္႔က်ဲေနတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ တရားေတာ္ေတြကုိ
တူရာတူရာ မ်ဳိးတူစု သုံးစု လုပ္ၾကတယ္။
၁။ ၀ိနယပိဋက
၂။ သုတၱႏၱပိဋက
၃။ အဘိဓမၼပိဋက
ဒီလုိ စနစ္တက် မ်ဳိးတူစုေတြေပါင္းၿပီး စီစဥ္ခဲ့လုိ႔
ေနာင္လာေနာက္သား ရဟန္းေတာ္အစဥ္အဆက္
မွတ္သားရတာ လြယ္ကူလာတာပါ။

ပထမဦးဆုံးျပဳလုပ္တဲ့ ျမတ္စြာဘုရားတရားေတာ္ေတြကုိ စုေပါင္းရြတ္ဖတ္တဲ့
ဒီသံဂါယနာပြဲမွာ
အေမး (ပုစၦက) ဆရာေတာ္အျဖစ္
႐ွင္မဟာကႆပမေထရ္ႀကီးက ေဆာင္ရြက္ၿပီး
၀ိနည္းပိဋကတ္ေတာ္ကုိ ႐ွင္ဥပါလိမေထရ္က ေျဖဆုိရပါတယ္။
သုတၱႏၱပိဋကနဲ႔ အဘိဓမၼပိဋကကုိေတာ့
႐ွင္အာနႏၵာမေထရ္ျမတ္က ေျဖဆုိရပါတယ္။

တကယ္လုိ႔ ရွင္မဟာကႆပႀကီးတုိ႔သာ ဘုရားရွင္ေဟာၾကားခဲ့တဲ့တရားေတာ္ေတြကုိ
စုေပါင္းရြတ္ဖတ္တဲ့ ပထမသဂၤါယနာတင္ပြဲ မက်င္းပခဲ့ရင္
ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္အခါ ဗုဒၶဘာသာဆုိတာ ရွိမွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။

 ဒါ့ေၾကာင့္ ဒီလုိအေမွ်ာ္အျမင္ႀကီးမားတဲ့
ပထမသံဂါယနာမွာ ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ ရွင္မဟာကႆပ၊ ရွင္ဥပါလိ၊ ရွင္အာနႏၵာစတဲ့
သံဃာေတာ္ ရဟႏၱာအပါးငါးရာႀကီးေတြရဲ႕ ေက်းဇူးတရားဟာ
အႏႈိင္းမဲ့ပါ။


ဒုိ႔ဘာသာ (၉) ၀ါ၊ ရာထူး၊ ရုိေသမႈ

၀ါလား၊ အရည္အခ်င္းလားဆုိတဲ့ ပုိ႔စ္တစ္ခု တင္ျဖစ္တယ္။
ေရးေနတဲ့စာရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္က
သံဃာကုိ ဘာေၾကာင့္ ဘယ္လုိကုိးကြယ္ရသလဲ ဆုိတာကုိ ေရးေနတာပါ။

ဒါကုိ ေျပာင္ႀကီး (Plain ႀကီး) ေရးထားတာ အမ်ားႀကီးရွိၿပီးသားမုိ႔
သိသင့္သိထုိက္တာေလးေတြနဲ႔ ေတြးမိေတြးရာေလးေတြကုိ
ၾကားညွပ္ၿပီး ေရးေနတာပါ။

သာမန္လူေတြထက္ သာသနာ့ ညီေတာ္၊ ေနာင္ေတာ္မ်ား
လာၿပီး ဖတ္ၾကတာ ေတြ႔ရတယ္။ အားေပးၾကတယ္။
အားတက္စရာပဲ။

အဲ့ဒီလုိ အားေပးတဲ့အထဲမွာ တစ္ေယာက္က
(၀ါလား၊ အရည္အခ်င္းလား) ဆုိတဲ့ ပုိ႔စ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး
ဒီလုိေလး မွတ္ခ်က္ျပဳထားပါတယ္။
ေက်းဇူးအရမ္းတင္ပါတယ္။
Anonymous said...
ဘုရားရွင္က ရာထူးေပးတဲ့ေနရာမွာ ၀ါႀကီးတဲ့ ဆရာျဖစ္တဲ့ ရွင္အႆဇိကုိ
ႀကီးတဲ့ရာထူးမေပးပါဘူး။ တပည့္ျဖစ္တဲ့ ၀ါငယ္တဲ့
ရွင္သာရိပုတၱရာ၊ ရွင္ေမာဂၢလာန္တို႔ကုိ ႀကီးတဲ့ရာထူးေပးခဲ့ပါတယ္။
ဒါကုိ ၾကည့္ရင္ ဘုရားရွင္က အသက္ႀကီးတာထက္
အရည္အခ်င္းရွိတာကုိ ပုိ ဦးစားေပးေၾကာင္း ထင္ရွားပါတယ္။

ဒါ အရင္ပို႔စ္ထဲက ဟာကုိ သူကူးလုိက္တာ။

သူေမးတာက သူသိခ်င္တာက သူဆႏၵက

ဒီေနရာမွာ အရည္အခ်င္းဆိုတာ ပါရမီကို ဆိုလိုတာလား ဘုရား..။
တပည့္ေတာ္ အျမင္ေတာ့ လက္၀ဲရံ၊ လက္ယာရံ အရွင္ျမတ္တို႔ ျဖည့္ဆည္းခဲ့တဲ့
ေနာက္ေၾကာင္း ပါရမီဓာတ္ခံကို (တစ္အေသေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတစ္သိန္း ကာလ)ၾကည့္ၿပီး..
ဘုရားရွင္က လက္၀ဲရံ၊ လက္ယာရံအျဖစ္ ခန္႔အပ္တယ္လို႔ ထင္တာပဲ ဘုရား..။

ပထမဆံုး တရားသိတဲ့ အရွင္ေကာ႑ည အရွင္ျမတ္
လက္၀ဲရံ၊ လက္ယာရံ ျဖစ္ခြင့္မရွိတာလည္း ဒီသေဘာပါပဲ..။
သို႔ေပမယ့္လည္း ႀကီးသူကိုရိုေသ၊ ရြယ္တူကို ေလးစားသမႈရွိဖို႔ကေတာ့
ဘုရားရွင္ရဲ႕ အလိုေတာ္က်ပါ။

ဒါေလးက စာဖတ္သူတစ္ေယာက္ မွတ္ခ်က္ျပဳထားတာေလးပါ။
မွန္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာမွာ (ရဟန္းေလာကမွာေရာ၊ လူ႔ေလာကမွာပါ)
ႀကီးတဲ့သူကုိ အရုိအေသေပးရမွာပါ။

ရဟန္းေလာကမွာေတာ့
တစ္စုံတစ္ေယာက္ ရဟန္းျပဳတဲ့အခါ
ရဟန္းသစ္အတြက္ သိမ္ထဲမွာ ျပဳလုပ္သင့္ျပဳလုပ္ထုိက္တဲ့လုပ္ငန္း၊
ကမၼ၀ါဖတ္ျခင္းလုပ္ငန္းေတြ ၿပီးဆုံးတာနဲ႔ တၿပဳိက္နက္
ရဟန္းျဖစ္တဲ့ အခ်ိန္အခါ၊ ရဟန္းျဖစ္တဲ့ေနရာေဒသ
ေျပာၾကားရပါတယ္။

တာ၀ေဒ၀ ဆာယာ ေမတဗၺာ၊ ဥတုပၸမာဏံ အာစိကၡိတဗၺံ၊
ဒိ၀သဘာေဂါ အာစိကၡိတေဗၺာ။
(၀ိနည္းမဟာ၀ါပါဠိေတာ္ စာ၊ ၁၃၃)

ဒီအတြက္ ခုေခတ္မွာ ရဟန္းခံရက္ခ်ဳပ္ဆုိၿပီး
ရဟန္းျဖစ္မွတ္တမ္းေလးေတြကို လုပ္ေပးေလ့ရွိပါတယ္။

ရည္ရြယ္ခ်က္က ကုိယ္ဘယ္ေန႔ ဘယ္အခ်ိန္အခါ ဘယ္ေဒသမွာ
ရဟန္းျဖစ္တယ္ဆုိတာ သိရွိဘုိ႔နဲ႔
ဒီလုိသိရွိၿပီး
ကုိယ့္ထက္ တစ္စကၠန္႔ပင္ ႀကီးတဲ့ရဟန္းတစ္ပါးပါးကုိ ေတြ႔ရွိက
ကုိယ္က အရုိအေသေပးဘုိ႔နဲ႔
ကုိယ့္ေအာက္ တစ္စကၠန္႔ပင္ ငယ္တဲ့ရဟန္းတစ္ပါးပါးကို ေတြ႔ရွိက
ကုိယ္က အရုိအေသခံဘုိ႔ပါ။

ဆုိေတာ့ ႀကီးတဲ့သူကုိ ရုိေသရမယ္ဆုိတာ အထူးေျပာဘြယ္လုိမယ္မထင္ပါဘူး။

ဒီပုိ႔စ္နဲ႔ဆက္စပ္လုိ႔ ရွင္သာရိပုတၱရာႀကီးအေၾကာင္းကုိပဲ
ဆက္ေလ့လာၾကည့္ရေအာင္။

ဘုရားရွင္က ရွင္သာရိပုတၱရာႀကီးကုိ လက္ယာေတာ္ရံရာထူးခန္႔အပ္လုိက္တာဟာ
ရွင္သာရိပုတၱရာႀကီးက ရွင္အႆဇိကုိ
မင္းက ရာထူးပုိႀကီးတယ္ရုိေသစရာမလုိေတာ့ဘူး၊
ဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔
ရာထူး ခန္႔အပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။
လုပ္ငန္းလုပ္တဲ့ေနရာ အဆင္ေျပေအာင္လုိ႔ပါ။

ရာထူးနဲ႔ ၀ါႀကီးတာနဲ႔ ကြဲကြဲျပားျပားသိဘုိ႔လုိပါတယ္။
ရာထူးရွိတဲ့သူက လုပ္ပုိင္ခြင့္ပုိရပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ၀ါႀကီးတဲ့သူကုိေတာ့ အရုိအေသေပးရမွာပါဘဲ။

ဒါ့ေၾကာင့္ ရွင္သာရိပုတၱရာက သူ႔ဆရာရွင္အႆဇိကုိ
ဘယ္ေလာက္အရုိအေသေပးသလဲဆုိရင္
သူဘယ္ေရာက္ေရာက္ ရွင္အႆဇိရွိတဲ့ဘက္ကုိဘဲ
ဦးေခါင္းေတာ္အိပ္တယ္တဲ့။ ဦးေခါင္းထားအိပ္တယ္ေပါ့။

ရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ႀကီး ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကုိ ေရာက္ၿပီဆုိရင္
အဲ့ဒီေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ရွင္အႆဇိလဲ ရွိေနမယ္ဆုိရင္
ဘုရားရွင္ပီးရင္ ရွင္အႆဇိထံ တန္းသြားၿပီး (အရင္သြားၿပီး) အရုိအေသေပးတာတဲ့။
သူ႔ဆရာကုိ ဒီေလာက္ေတာင္ ေလးစားတာ။

It is said that every night on going to bed he would do obeisance to the quarter
in which he knew Assaji to be and would sleep with his head in that direction.
DhA.iv.150 f.; cf. SNA.i.328.
If Assaji were in the same vihára, Sáriputta would visit him immediately
after visiting the Buddha.

ရာထူးရထားလုိ႔ လုပ္ငန္းကုိင္ငန္း လုပ္ရရင္ေတာ့
ရွင္သာရိပုတၱရာက ေရွ႕ကေပါ့။ သူက ရာထူးႀကီးတာကုိး။

၀ါလား၊ အရည္အခ်င္းလားဆုိတာနဲ႔ ဆက္စပ္လုိ႔
ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါး သုံးသပ္ျပတာကုိ ၾကားဘူးတယ္။

ျမန္မာျပည္သာသနာ့သမုိင္းမွာ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီးဟာ
ပါဠိစာေပတဖက္ကမ္းတတ္တဲ့ဆရာေတာ္ႀကီးပါတဲ့။
ဒါေပမဲ့ ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္အခါမွာ လယ္တီမ်ဳိးဆက္ဟာ
အေတာ္ေလးေမွးမွိန္သြားတာ ေတြ႔ရတယ္တဲ့။
ဒါဟာ အရည္အခ်င္းသမားကုိ ေရွ႕တန္းတင္မႈ နည္းခဲ့လုိ႔တဲ့။

မႏၱေလး၊ မစုိးရိမ္ေက်ာင္းကို ၾကည့္တဲ့။
သက်သီဟစာေမးပြဲေအာင္မွ စာခ်၊ နာယက ခန္႔အပ္တာဆုိေတာ့
ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္ထိ မစုိးရိမ္ေက်ာင္းဟာ ‘က်’ မသြားဘူးတဲ့။
ဒါဟာ ၀ါႀကီးသည္ျဖစ္ေစ၊ ၀ါငယ္သည္ျဖစ္ေစ
အရည္အခ်င္းရွိတဲ့သူကုိ ရာထူးေပးအပ္လုိ႔
သက္တမ္းရွည္ ကာလၾကာရွည္ ေအာင္ျမင္ေနတာတဲ့။

ပရိယတၱိစာသင္တုိက္ေတြအတြက္ နမူနာယူစရာအခ်က္ပဲ။

ပရိယတၱိသာသနာ့တကၠသုိလ္ေတြမွာလဲ ဒီအတုိင္းဘဲ။
၀ါကုိ ဦးစားေပးမွာလား။ အရည္အခ်င္းကုိ ဦးစားေပးမွာလား။
သံဃာ့နာယကဖြဲ႔စည္းပုံေတြလဲ ပါတာေပါ့။