Sunday, January 30, 2011

အင္ဒုိခရီးစဥ္ (၆)


ဂ်ာကာတာၿမိဳ႕လည္မွာရွိတဲ့ Monas ဆုိတဲ့ ေမွ်ာ္စင္ႀကီးကို တက္ၾကည့္ၿပီးေတာ့
ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းေတြကုိ လုိက္ျပမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊
ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းေတြက အခု တည္ေထာင္ထားတဲ့
Bodhigarden Centre (ေဗာဓိဥယ်ာဥ္ေက်ာင္း) နဲ႔ သိပ္မေ၀းေၾကာင္း
ေဒၚဇင္မာ၀င္းက ေျပာပါတယ္။

ညေနငါးနားရီေလာက္မွာ ထုိင္းဘုန္းႀကီးေတြေနေနတဲ့
ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာဘုန္းႀကီးေက်ာင္းဆုိတာကုိ
ကားေပၚကေန ေဒၚဇင္မာ၀င္းက ညႊန္ျပပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ သူညႊန္ျပလုိ႔သာ ေက်ာင္းလုိ႔ သိရတာ။
ေက်ာင္းအေဆာက္အဦေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
ရုိးရုိးအေဆာက္အဦကုိပဲ အခန္းငွားၿပီး
ထုိင္းဘုန္းႀကီးေက်ာင္းဆုိၿပီး လုပ္ထားတဲ့သေဘာပါ။
ေက်ာင္းအမွတ္အသားဆုိင္းဘုတ္ေလးေတာ့ ခ်ိတ္ထားတယ္။
ဒါကုိ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ တရား၀င္မွတ္ပုံတင္ထားတဲ့
ဘာသာေရးေက်ာင္းျဖစ္မယ္လုိ႔ေတာ့ ခန္႔မွန္းမိတယ္။

ထုိင္းဘုန္းႀကီးေက်ာင္းဆုိတာကုိ ကားေပၚကေန ဆင္းမၾကည့္ေတာ့ပဲ
အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံသား အင္ဒုိဘုန္းႀကီးေတြေနတဲ့
ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကုိ ဆက္သြားပါတယ္။
ဒီေက်ာင္းကေတာ့ အေတာ္ႀကီးတယ္။
ေက်ာင္း၀ုိင္းအေနအထားလဲ ေကာင္းတယ္။ သန္႔တယ္။
ေက်ာင္းနာမည္က ဓမၼစကၠ တဲ့။

အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံ ေထရ၀ါဒဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေပါင္း (၆၀) ေက်ာ္ရွိရာမွာ
ဒီ ဓမၼစကၠေက်ာင္းက
ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ေက်ာင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရတယ္။
ဆရာေတာ္ဆုိသူကုိေတာ့ မေတြ႔ခဲ့ရဘူး။
၀ါ (၂) ၀ါသာရေသးတဲ့ ဦးဇင္းေလးတစ္ပါးက
ယာယီေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းႀကီးလုပ္ေနေလရဲ႕။

အဲ့ဒီဦးဇင္းေလးကုိ ဘာစာေတြ သင္ရတုန္းလုိ႔ ေမးေတာ့
၀ိနည္း၊ သုတၱန္၊ ဇာတ္၊ အဘိဓမၼာ၊ သီ၀ရီ စသျဖင့္ ေျပာပါတယ္။

အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံ ေထရ၀ါဒဘုန္းႀကီးေတြ
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ သိလာရတာက အေတာ္ဆန္းက်ယ္တယ္။
၀မ္းနည္းဘုိ႔လည္းေကာင္းတယ္။
အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံက ေထရ၀ါဒဘုန္းႀကီးေတြက
သူတုိ႔လူမ်ဳိး သူတုိ႔သိမ္မွာ ဘုန္းႀကီးျဖစ္လာတဲ့သူနဲ႔
ထုိင္းႏုိင္ငံက ဘုန္းႀကီးေတြကုိသာ ဘုန္းႀကီးလုိ႔သတ္မွတ္တယ္၊ အသိအမွတ္ျပဳတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ သီဟုိဠ္ႏုိင္ငံက ဘုန္းႀကီးေတြကို ဘုန္းႀကီးလုိ႔ အသိအမွတ္မျပဳဘူး၊
ဘုန္းႀကီးလုိ႔ မသတ္မွတ္ဘူးတဲ့။

ဆုိေတာ့ ပ၀ါရဏာစတဲ့ကံႀကီးကံငယ္ကိစၥေတြကုိ
သူတုိ႔က ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ သီဟုိဠ္ႏုိင္ငံက ဘုန္းႀကီးေတြနဲ႔ အတူ မေဆာင္ရြက္ၾကဘူးတဲ့။

ဒါတင္မကပါဘူး။
ျမန္မာျပည္မွာ ရဟန္းျဖစ္လာတဲ့ အင္ဒုိႏုိင္ငံသားကုိလည္း
အင္ဒုိဘုန္းႀကီးေတြက လက္သင့္မခံဘူး။ အသိအမွတ္မျပဳဘူးဆုိဘဲ။
သူတုိ႔ႏုိင္ငံမွာက သိမ္ကလဲ ႏွစ္လုံးပဲရွိတယ္တဲ့။
အဲ့ဒီသိမ္ႏွစ္လုံးထဲက တစ္လုံးလုံးမွာ သူတုိ႔၀တ္ေပးတဲ့
သူတုိ႔ကမၼ၀ါဖတ္ေပးတဲ့သူမွ ဘုန္းႀကီးရဟန္းလုိ႔ အသိမွတ္ျပဳတယ္တဲ့ဗ်ား။
အျမင္က်ဥ္းတယ္လုိ႔ေျပာရမလား။ ဘာေျပာရမွန္းေတာင္ မသိေတာ့ဘူး။

စာေပေရးရာကလဲ ဟုတၱိပတၱိ မသင္ရ၊ ဘယ္မွလဲ မေရာက္ဘူးဆုိေတာ့
ေျပာရဆုိရ ဆက္ဆံရတာ အေတာ္ခက္မဲ့ပုံပဲ လုိ႔ စဥ္းစားမိတယ္။

အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံေရာက္ေတာ့ ပထမဦးဆုံးေလ့လာၾကည့္ရႈရတာက
Lodan လမ္းမႀကီးေပၚမွာရွိတဲ့ Lodan Temple လုိ႔ လူသိမ်ားတဲ့
မဟာယာနဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းေတာ္ႀကီးပါ။
အခုေရာက္ေနတာက ဓမၼစကၠလုိ႔ေခၚတဲ့ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းေတာ္ႀကီးပါ။

အျပင္ပမ္းအေနအားျဖင့္ ဒီေက်ာင္း ႏွစ္ေက်ာင္းကုိ ယွဥ္ၾကည့္လုိက္ရင္
မဟာယာနေက်ာင္းေတာ္ႀကီးက အင္မတန္႔ကို ခန္းနားပါတယ္။
ေထရ၀ါဒေက်ာင္းေတာ္ကေတာ့ သာမန္ပါပဲ။
စီမံမႈကြာသြားလုိ႔ ျဖစ္တည္မႈ ကြာသြားတယ္လုိ႔ပဲ ထင္ပါတယ္။

ရုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ကြဲျပာမႈကေတာ့ ထားပါေတာ့။
ဗုဒၶဘာသာခ်င္းအတူတူ အယူအဆပုိင္းဆုိင္ရာ
တူညီမႈ ကြဲျပမႈေလးေတြကို နည္းနည္းေျပာျပခ်င္တယ္။

မဟာယာန၊ ေထရ၀ါဒ ႏွစ္ဂုိဏ္းလုံးမွာ တူညီမႈေတြကေတာ့
ေဂါတမဘုရားရွင္ကုိ အတူတူလက္ခံယုံၾကည္ကုိးကြယ္တယ္။
သစၥာေလးပါးကုိ တညီတညြတ္ထဲ လက္ခံတယ္။
မဂၢင္ရွစ္ပါးကိုလဲ အတူတူ လက္ခံက်င့္သုံးတယ္။
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ေဒသနာေတာ္ကုိလဲ ႏွစ္ဂုိဏ္းလုံးက လက္ခံတယ္။
ကမၻာေလာကႀကီးကုိ ဖန္ဆင္းတယ္ဆုိတဲ့ ဖန္ဆင္းရွင္ကုိ
ေထရ၀ါဒေရာ မဟာယာနပါ လက္မခံဘူး။
အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဆုိတဲ့လကၡဏာေရးသုံးပါးကုိ အတူတူလက္ခံက်င့္သုံးတယ္။

အဓိကကြဲျပားျခားနားခ်က္ကေတာ့
မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက
လူသားတုိင္း ဘုရားအေလာင္းျဖစ္တယ္။
ဘုရားအေလာင္းက်င့္စဥ္ကုိ က်င့္ရမယ္၊ ဘုရားျဖစ္ေအာင္က်င့္ရမယ္။
ဘုရားျဖစ္ၿပီး သတၱ၀ါေတြကို ကယ္တင္ရမယ္။
လူသားတုိင္းဘုရားျဖစ္ၿပီးမွ နိဗၺာန္ကုိ သြားရမယ္၊ ပရိနိဗၺာန္ျပဳရမယ္။

ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကေတာ့
လူသားတုိင္းဘုရားျဖစ္စရာမလုိဘူး။
နိဗၺာန္ကို သြားတဲ့ေနရာမွာ (မ်က္ေမွာက္ျပဳတဲ့ေနရာမွာ)
ရုိးရုိးရဟႏၱာအျဖစ္နဲ႔လဲသြားလုိ႔ရတယ္၊
ပေစၥကဗုဒၶ(ဘုရားငယ္) အျဖစ္နဲ႔လဲ သြားလုိ႔ရတယ္။
ေဂါတမဘုရားရွင္လုိ သဗၺညဳဘုရားရွင္အျဖစ္နဲ႔လဲ သြားလုိ႔ရတယ္။

ဒီလုိ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြရဲ႕ အယူကုိ
မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက
ဘုရားျဖစ္ေအာင္မက်င့္လုိ႔ဆုိၿပီး အတၱဆန္တယ္လုိ႔ ေျပာၾကတယ္။

ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကလဲ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကို
လူသားတုိင္း ဆရာ၀န္ေသာ္လည္းေကာင္း၊
အင္ဂ်င္နီယာေသာ္လည္းေကာင္းျဖစ္ကုန္ရင္ သဘာ၀မက်သလုိ
လူသားတုိင္း ဘုရားျဖစ္ကုန္ရင္ ဘယ္သဘာ၀က်လိမ့္မလဲ လုိ႔ ေျပာၾကတယ္။

တစ္ေန႔တည္းမွာ မဟာယာနေက်ာင္းနဲ႔ ေထရ၀ါဒေက်ာင္း လွည့္လည္ၾကည့္ရႈခဲ့ရသူအဖုိ႔
တူညီမႈ ကြဲျပားမႈေလးေတြကို သတိရလုိ႔ ေျပာျပတာပါ။
ဘာရယ္လုိ႔ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။

ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းျဖစ္တဲ့
ဓမၼစကၠေက်ာင္းမွာ နာရီ၀က္ေလာက္လည္ပတ္ၾကည့္ရႈၿပီး
ေဒၚဇင္မာ၀င္း ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳလုပ္ထားတဲ့
Bodhi Garden Centre
ေဗာဓိဥယ်ာဥ္ေက်ာင္းကုိ ေရာက္ပါတယ္။

ေဗာဓိဥယ်ာဥ္ေက်ာင္းဆုိတာကလဲ ေလာေလာဆယ္ အိမ္ကုိငွားထားတာပါ။
ႏွစ္ထပ္၊ ၆ ခန္းပါတယ္။ မီးဖုိေခ်ာင္၊ ကားဂုိေဒါင္တုိ႔က သီးသန္႔။
ေဒၚဇင္မာ၀င္းလဲ သူစြမ္းႏုိင္သမွ် ႀကဳိးစားထားတာ
ေတာ္ေတာ္ေလးျပည့္ျပည့္စုံစုံျဖစ္ေနပါၿပီ။
ဒါေပမဲ့လုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီးက်န္ေသးတယ္။

မနက္ဖန္ မနက္ခင္း ေစာေစာ Java မွာရွိတဲ့ Borobudur ဘုရားကုိ သြားရမွာဆုိေတာ့
ခပ္ေစာေစာ အိပ္ျဖစ္တယ္။