Saturday, August 7, 2010

၀ါဆုိပြဲ


မေလးရွားႏုိင္ငံ၊ ကြာလာလမ္ပူၿမဳိ႔ရွိ ကပုန္းေက်ာင္း
စုေပါင္း၀ါဆုိသကၤန္းကပ္လွဴပြဲကုိ
၂၅၊ ၇၊ ၂၀၁၀ (တနဂၤေႏြေန႔) တြင္ စည္ကားသုိက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပႏုိင္ခဲ့သည္။
နံက္ ၇ - နာရီတြင္ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္တုိ႔ႏွင့္
ၾကြေရာက္လာေသာဧည့္ပရိသတ္တုိ႔အား
မုန္႔ဟင္းခါးဆြမ္းျဖင့္ ေကၽြးေမြးဆက္ကပ္ ဧည့္ခံလွဴဒါန္းသည္။

နံက္ ၁၁ နာရီတြင္ ကုိ၀င္းေရႊဦးေဆာင္ေသာ Sri Ehsan, Kepong လူငယ္မ်ားက
ေန႔လည္ဆြမ္းထမင္းတုိ႔ျဖင့္ ေကၽြးေမြးဧည့္ခံလွဴဒါန္းပါသည္။

မြန္းလြဲ ၁ - နာရီတြင္ Petaling Jaya, Chempaka Buddhist Lodge မွ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသာရ က အႏုေမာဒနာတရားခ်ီးျမွင့္ၿပီး ေရစက္သြန္းခ်၊ အမွ်ေပးေ၀သည္။
၀ါဆုိႏွင့္စပ္ၿပီး စာေရးဆရာေမာင္ထင္ေရးခဲ့တဲ့ ၀ါဆုိလအေၾကာင္းကုိ ေဖာ္ျပလုိက္သည္။

မႅယ္တာ ( ဝါဆို )
ျမန္မာ ျပကၡဒိန္ရဲ့ စတုတၱေျမာက္လဟာ ဝါဆိုလျဖစ္တယ္။ 
ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာေတြမွာေတာ့ ' မႅယ္ တာ' ဆိုျပီး ေရးေလ့ရွိတယ္။ 
ဒီလႏွင့္ပတ္သက္ျပီး မတူျခားနားတဲ့ အယူဆ သုံးမ်ိဳးေတြ႔ရပါတယ္။
၁။ မႅယ္တာသည္ ပါဠိစကား " မလြယ္တာ" ကေန ဆင္းသက္တယ္။ 
'မလြယ္' ရဲ့ အဓိပၸာယ္က မာေလာႏြယ္ ျဖစ္ျပီး 'တာ' ရဲ့အနက္က တြယ္တက္/တြယ္တာ ျဖစ္တယ္။ 
ဒါေၾကာင့္  မႅယ္တာ (ဝါဆို) ဆိုတာ မာေလာႏြယ္တို႔တြယ္တက္ေသာလ ျဖစ္တယ္လို႕ဆိုတယ္။ မွန္မယ္မထင္ပါ။ ေရွ႕လျဖစ္တဲ့ နံယုန္လမွာ မိုးအနည္းငယ္ရြာခဲ့ျပီးျဖစ္တာမို႔ 
မာေလာႏြယ္တင္ မကပါဘူး ရွိရွိသမွ် ႏြယ္ပင္ေတြပါ နီစပ္ရာကို တြယ္တက္ၾကမွာပါဘဲ။ 
ေနာက္ျပီး မာေလာႏြယ္အေၾကာင္းေရးထားတဲ့ မွတ္တမ္း၊ ေက်ာက္စာမေတြ႔ရပါ။ 
၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာမွာ ပုဂံ ဦးခ်စ္စ ယာကုန္းက တူးေဖာ္ရရွိတဲ့ ေျမပံု ဘုရားေတြမွာ 
ပုဂံေခတ္က အေရးပါတယ္လို႔ထင္ရတဲ့ အပင္ေပါင္း ၅၃ ပင္ရဲ့ အမည္ေတြ ေရးထားတယ္။ 
' မာေလာႏြယ္ ' မပါ။ ဒါေၾကာင့္ မႅယ္တာ ( ဝါဆို ) ဆိုတာ 
မာေလာႏြယ္တို႔ တြယ္တက္ေသာလလို႔ ေျပာတာ မွန္မယ္မထင္ပါ။
၂။ မႅယ္တာ ရဲ့ တိုက္႐ိုက္အဓိပၸာယ္ဟာ ' ေျမတာ ' ျဖစ္တယ္။
မႅယ္ ရဲ့အနက္က ' ျမယ္ > ေျမ ျဖစ္ျပီး 'တာ' ကေတာ့ ' တိုင္းတာ ' ျခင္းကိုဆိုလိုတာပါ။ 
ဒါေၾကာင့္ လယ္ေျမကို တိုင္းတာေသာလ (ဝါဆိုလ) ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ 
ပ်ိဳးပင္ေတြကို ေျပာင္းစိုက္ဖို႔ရာ ထြန္ယက္ထားတဲ့ လယ္ေျမကို တိုင္းတာမႈေတြလုပ္ၾကတဲ့ အခ်ိန္ကာလျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုလိုဟန္ရွိတယ္။ 
မိုးရြာျပီး လယ္ကြက္ထဲ က်န္ေနတဲ့ ေရေတြအျပင္ကို စီးထြက္မသြားေစဖို႔ရာ 
'တာေဘာင္' (ကန္သင္း) ေဖာ္ရတဲ့ အခ်ိန္ ကာလလို႔ ယူဆရင္လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
၃။ ဝါဆိုလဟူသည္ သံဃာေတာ္တို႕ မိမိတို႕ေက်ာင္းအရာမ္အတြင္း၌ ဝါတြင္းသုံးလပတ္လုံး 
အရပ္တပါးသို႔ မေရႊ႕မေျပာင္းဘဲ ေနထိုင္သီတင္းသုံးျခင္းကို ရည္စူး၍ ဝါဆိုလဟုေခၚသည္။ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ ဘိကၡဳ ဘိကၡဳနီမတို႕ဟာခုလို မိုးရာသီအခါမ်ိဳးမွာ 
အရပ္တပါးကို ခရီးထြက္ရာမွာ လူေတြစိုက္ပ်ိဳးထားတဲ့အပင္ေတြအပါဝင္ 
စိမ္းစိုေနတဲ့ အပင္ေတြပ်က္ဆီး ရသလို အဲဒိအပင္ေတြမွာ တြယ္ကပ္ေနတဲ့ ပိုးမြားတို႕ကို 
ဖ်က္ဆီး ေသေက်ေစတယ္လို႔ ေဝဖန္ေျပာဆိုတယ္။ 
ဒါကိုအေၾကာင္းျပဳျပီး ဘိကၡဳ ဘိကၡဳနီမ အပါဝင္ သံဃာသည္မိုးတြင္း၌ 
ေဒသစာရီ လွည့္လယ္သြားလာလွ်င္ ပါစိတ္ အာပတ္သင့္၏ ဆိုျပီး တားမ်က္ပါတယ္။ 
ဒါေၾကာင့္' ဣမသႎၼ ဝိဟာေရ ဣမံ ေတမာသံ ဝႆံ ဥေပမိ ' ဟူ၍ ရြတ္ဆိုျပီး 
မိုးတြင္းသုံးလပတ္လုံး ေက်ာင္းအရပ္မွ မခြါဘဲ သီတင္း သုံးပါမည္ဟု အဓိ႒ာန္ျပဳရသည္။
( ေမာင္ထင္ ၊ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ )
မႅယ္တာကို ဘယ္တုန္းကစျပီး ဝါဆိုလို႔ ေခၚသလဲဆိုတာမေျပာတတ္ပါ။ 
ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာ ေတြမွာ ဒီလိုအခါသမယမ်ိဳးကို 
ဝါဆိုလလို႔ မေရးဘဲ ' မႅယ္တာ ' လို႔ေရးေလ့ရွိတယ္။ 
သီဟိုဠ္ ကေန ဗုဒၶက်မ္းဂန္ေတြအမ်ားဆုံးေရာက္ရွိခဲ့တဲ့ 
' အဝ (အင္းဝ) ' ေခတ္ျဖစ္မယ္လို႔ထင္တယ္။
စာေရးဆရာၾကီး ေမာင္ထင္ ရဲ့ ၊ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ စာအုပ္ကို ဒီလင့္မွာ ေဒါင္းယူႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာက်ဴးပစ္က ရလာတယ္ထင္တာဘဲ။
http://www.mediafire.com/?78omx5r074motz9
@http://ancientmyanmar.blogspot.com/